سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه چیست? + 8 نکته که موجب نابودی سئو می‌شود

وقتی شما صاحب یک وب‌سایت هستید، فرقی نمی‌کند که وب‌سایت شما در چه زمینه‌ای فعالیت دارد. آموزشی، فروشگاهی، خبری، سرگرمی و…؛ چرا که شما برای بیشتر دیده‌شدن و گرفتن رنک بالا از گوگل باید به صورت مستمر سایت خود را سئو کنید. در واقع سئو به معنی بهینه‌سازی سایت برای index نتایج است.

به‌طورکلی سئو وب سایت به دو روش کلاه سیاه و کلاه سفید انجام می‌شود. روش ‌های سئو کلاه سیاه کاملاً غیراخلاقی و غیرقانونی بوده و از لحاظ گوگل جزو جرایم اصلی به‌حساب می‌آیند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی اصلی‌ترین روش ‌های سئو کلاه سیاه که باید از آن‌ها دوری کنید بپردازیم.

سئو کلاه سیاه چیست؟

ابتدا باید نگاه کلی به این سبک سئو داشته باشیم. در این شیوه، تکنیک‌های مشخصی وجود دارد که به وسیله آن‌ها، یک وب‌سایت رنک بالایی از گوگل می‌گیرد و در نتایج جستجو جزو رتبه‌های برتر نمایش داده می‌شود. تمام وب‌سایت‌های فعال در گوگل تمام تلاش خود را می‌کنند تا با به‌کارگیری تمام تکنیک‌ها و داشتن سئو اصولی، در نتایج جستجو برای برخی کلمات کلیدی مد نظر رتبه برتری را کسب کنند. در واقع روش ‌های سئو کلاه سیاه شامل تکنیک‌های غیر اخلاقی و غیر اصولی در این زمینه است که دائماً به جهت دور زدن و فریب الگوریتم‌های گوگل و خزندگان جستجو برای گرفتن رنک بالا از گوگل به کار ‌می‌روند.

اکثر افرادی که این سبک سئو را بر روی وب‌سایت خود پیاده می‌کنند، مشمول جریمه‌های سنگین گوگل می‌شوند و در شرایطی وب‌سایت به کلی منحل خواهد شد. امروزه گوگل مجهز به الگوریتم‌های بسیار قوی برای رصد وب‌سایت‌هایی است که بر خلاف اصول و قوانین مشخص، سئو می‌شوند. پس به هیچ وجه برای سریع‌تر و بیشتر دیده شدن، به سمت روش ‌های سئو کلاه سیاه نروید.

در ادامه می‌خواهیم به بررسی کامل تکنیک‌های شاخص از سئو کلاه سیاه پردازیم و آن‌ها را به شما معرفی کنیم، در نظر داشته باشید که این مقاله فقط جنبه آگاهی‌رسانی دارد و به منظور آموزش و ترویج این سبک سئو نیست.

تکنیک های سئو کلاه سیاه
روش های سئو کلاه سیاه

بارگذاری محتوای کپی

همان‌طور که می‌دانید پایه و اساس سئو، تولید محتوا می‌باشد. حال این تولید محتوا می‌تواند به صورت متنی، ویدئویی، صوتی و تصویری باشد. مرسوم‌ترین نوع تولید محتوا به صورت متنی است و بر حسب آن، استراتژی‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود. یکی از بدترین روش‌ های سئو کلاه سیاه، بارگذاری محتوای کپی در وب‌سایت است. متأسفانه برخی افراد سودجو در زمینه سئو و تولید محتوا، تعداد زیادی محتوای کپی را در ظرف مدت مشخصی بر روی وب‌سایت بارگذاری می‌کنند. محتوا‌هایی که حاصل زحمات چندین ساعته و شاید چندین روزه افراد متخصص در زمینه‌های مختلف هستند، به راحتی و بدون کسب اجازه داخل وب سایت دیگری بارگذاری می‌شود.

تاثیر محتوای کپی در سئو کلاه سیاه
بارگذاری محتوای کپی در سئو کلاه سیاه

بر این اساس وب سایت رتبه بسیار خوبی را از گوگل می‌گیرد و در برخی کلمات کلیدی تاپ می‌شود. ولی گوگل با به‌کارگیری الگوریتم‌های دقیق و خزندگان جستجوی تخصصی، همیشه در حال رصد محتوا‌های داخل هر وب‌سایت است و با آنالیز کپی یا یونیک بودن آن‌ها، رنک مشخصی را به محتوای وب‌سایت اختصاص می‌دهد.

 اگر محتوایی کپی باشد، اجازه دیده شدن آن را به کاربران نمی‌دهد و حتی ممکن است محتوا را حذف کند. حالا با خودتان فکر کنید که اگر حجم بسیار زیادی از محتوای یک وب سایت کاملاً کپی باشد، چه جرایم سنگین و اتفاقات ناگواری به وبسایت تحمیل خواهد شد. پس در تولید محتوای خود کوشا باشید و هیچ وقت به سمت بارگذاری محتوا‌های کپی نروید.

کامنت اسپم

یکی دیگر از معمول‌ترین روش ‌های سئو کلاه سیاه، کامنت اسپم است. در واقع این سبک کامنت‌ها به دلیل نامرتبط بودن با زمینه فعالیتی هر وب‌سایت و تکرار بیش از حد، به کامنت‌های اسپم معروف هستند.

در این روش از افراد یا ربات‌های خاصی استفاده می‌شود. افراد سودجو و حیله‌گر در زمینه سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت، برای افزایش رنک کلمات کلیدی در گوگل، در بخش نظرات وب‌سایت‌های مختلف کامنت‌های زیادی می‌گذارند. عموماً محتوای این کامنت‌ها کاملاً بی‌ربط با محتوای وب‌سایت است و فقط جنبه تبلیغاتی و جلب توجه دارد‌.

نقش کامنت اسپم در سئو کلاه سیاه
کامنت اسپم در سئو کلاه سیاه

فرض کنید وب‌سایتی در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی فعالیت دارد و با مراجعه به یکی از محتوا‌های آن و رفتن بخش نظرات متوجه کامنت‌هایی برای تبلیغ وب‌سایتی در زمینه فروش لوازم آرایشی می‌شوید. دقیقاً این کامنت‌ها از نظر گوگل اسپم شناخته می‌شوند و در صورت تکرار بیش حد و فعالیت مستمر، تمامی لینک‌های ذکر شده تبلیغاتی در این کامنت را جریمه و بن می‌کند.

این مقاله هم جذابه:  سئو دسته بندی محصولات فروشگاه اینترنتی

 این تکنیک از روش‌ های سئو کلاه سئو امروزه بسیار مورد توجه الگوریتم ها و خزندگان گوگل قرار گرفته است و با رصد کوچک‌ترین مواردی ممکن است وب‌سایت مورد تبلیغ به کلی منحل شود.

رگبار کلمات یا Keyword stuffing

همان‌طور که گفتیم پایه و اساس سئو یک وب‌سایت، تولید محتوای اصولی است. در واقع محتوا‌های متنی که داخل هر سایت بارگذاری می‌شوند، دارای دو جنبه مفهومی و فنی هستند. در بخش مفهومی میزان کیفیت، تخصصی بودن و مفید واقع‌شدن محتوا مورد بررسی قرار می‌گیرد. ولی بخش فنی مربوط به رعایت اصول سئو محتو است. هر محتوا دارای یک سری معیار‌های مشخص سئو و بهینه‌سازی است که برای درک دقیق‌تر و بهتر خزندگان گوگل رعایت می‌شود. یکی از معیار‌های اصلی وجود کلمه کلیدی یا همان کلمه اصلی است که وب سایت قصد گرفتن رنک بالا در نتایج سرچ گوگل را در آن دارد.

 بر طبق روش‌ های سئو کلاه سیاه، تولید محتوای متنی با تکرار بیش از حد کلمه کلیدی انجام می‌شود که به اصطلاح به آن keword stuffing می‌گویند. در این روش هنگام نوشتن محتوای متنی، به کرات از کلمه کلیدی استفاده می‌شود. در نتیجه مواردی مانند چگالی و تراکم کلمه کلیدی در نظر گرفته نمی‌شود.

افراد سودجو یا ساده فکر می‌کنند که با تکرار بیش از حد کلمه کلیدی می‌توانند کیفیت محتوای خود را بالا ببرند و بهتر می‌توانند آن را به خزندگان گوگل بفهمانند تا در نتایج جستجو رتبه بسیار خوبی را از آن خود کنند. ولی این طرز فکر کاملاً اشتباه است. نه تنها الگوریتم‌های گوگل به دلیل تکرار بیش از حد کلمات کلیدیمحتوا را با کیفیت‌تر تشخیص نمی‌دهند، بلکه این کار موجب تحت الشعاع قرار گرفتن محتوا‌های دیگر وب سایت خواهد شد. در نتیجه ممکن است مدیر وب سایت مشمول جریمه‌های سنگینی شود.

پس قبل از شروع، اصول سئو محتوای متنی را یاد بگیرید و بعد از تسلط کافی اقدام به تولید محتوا نمایید.

ساخت صفحات درگاه یا doorway page

یکی دیگر از روش‌ های سئو کلاه سیاه ساخت doorway page است. در این روش صفحات چندگانه در وب‌سایت ساخته می‌شود که ساختار آن‌ها بر اساس یک کلمه کلیدی است. کلمه یا کلمات کلیدی موردنظر به صورت مخفیانه داخل بخش‌های مختلف هر صفحه به کار برده می‌شوند، ولی محتوای قابل نمایش در صفحه با کلمه کلیدی ارتباطی ندارد. خزندگان گوگل با آنالیز صفحات وب‌سایت به اشتباه وجود محتوای مرتبط را تشخیص می‌دهند و آن را ایندکس می‌کنند. ولی در واقع این صفحه دارای محتوای تبلیغاتی و تجاری است و هیچ ربطی به محتوایی با کلمه‌ی کلیدی تشخیص داده شده ندارد.

ساخت درگاه یا doorway page در سئو کلاه سیاه
ساخت صفحات درگاه یا doorway page

 فرض کنید شما با سرچ کلمات کلیدی مختلف، تیتری جذاب را مشاهده کرده و بر روی آن کلیک می‌کنید. ولی وقتی که وارد وب‌سایت شوید، با محتوای تبلیغاتی و کاملاً نامرتبط با کلمه کلیدی مد نظر خود روبرو می‌شوید. در روش ‌های سئو کلاه سیاه به این کار ساخت doorway page می‌گویند. در واقع هدف از ساخت این صفحات، انتقال شما از بخشی به بخشی دیگر به بهانه رسیدن به محتوای دلخواهتان است. این سایت‌ها سعی می‌کنند با فریب کاربر، به مقاصد تجاری و مالی خود دست پیدا کنند و در این راه کاربران بازیچه اینگونه سایت‌ها می‌شوند.

لازم به ذکر است که گوگل به دلیل احترام بسیار زیادی که برای کاربران خود قائل است، با پیشرفت روز افزون و توسعه الگوریتم‌ها تمام تلاش خود را می‌کند تا این‌گونه سایت‌ها را از بین ببرد. این سایت‌ها فقط اهداف کوتاه مدت خود را در نظر می‌گیرند و احترامی برای کاربر قائل نیستند. در نتیجه شما هیچ وقت برای بار دوم به آن‌ها مراجعه نخواهید کرد و بعد از یک تجربه ازار‌دهنده، این وب سایت‌ها قابل تشخیص می‌باشند.

این مقاله هم جذابه:  آموزش تصویری تبدیل jpg به webp + دانلود ابزار

گوگل در برابر این نوع صفحات منعطف نیست و جریمه‌های بسیار سنگینی را برای آن‌ها در نظر می‌گیرد.

کلیک بیت ‌های تقلبی یا click fraud

از مرسوم‌ترین روش ‌های سئو کلاه سیاه که تاکنون اکثر شما‌ها با آن مواجه شده‌اید، کلیک بیت‌های تقلبی است. احتمالا با یک مثال ساده متوجه این ترفند خواهید شد. فرض کنید شما به دنبال مطلب خاصی می‌گردید و به محض دیدن تیتر جذاب و مدنظر خود وارد وبسایتی می‌شوید. سپس مقدمه‌ای مشاهده می‌کنید و برای دیدن ادامه مطلب یا رفتن به محتوای اصلی باید بر روی لینکی کلیک کنید. شما بر روی لینک کلیک می‌کنید و قصد خواندن محتوای مد نظر خود را دارید ولی به طور ناگهانی با محتوایی کاملاً متفاوت با آن چیزی که در ذهن‌تان بوده مواجه می‌شوید.

کلیک بیت تقلبی در سئو کلاه سیاه چیست؟

 در واقع شما درگیر یک ترفند زیرکانه و گا‌ها آزار‌دهنده‌ای شده‌اید که قصدش فقط گرفتن کلیک از شماست. وقتی که بر روی لینک کلیک می‌کنید فرقی نمی‌کند که شما قصد وارد شدن به صفحه تبلیغاتی را داشته‌اید یا خیر. مهم این است که شما بر روی لینک کلیک کرده و ناخواسته به صفحه تبلیغاتی هدایت شده‌اید. به این ترتیب افرادی که ترفند‌های سئو کلاه سیاه را پیش می‌گیرند، با این کار قصد فریب موتور‌های جستجو و خزندگان گوگل را دارند تا محتوای خود را بیشتر در معرض دید کاربران بگذارند.

از آنجایی که کلیک بیت‌های تقلبی موجب آزار و اذیت تمام کاربران می‌شوند، گوگل با تنظیم قوانین مشخصی اقدام به جریمه و توبیخ این گونه سایت‌ها می‌نماید.

تبادل لینک غیر اصولی:

به طور کلی تبادل لینک جزو روش ‌های سئو کلاه سیاه به حساب نمی‌آید. ولی اگر تبادل لینک به صورت اصولی و حساب‌شده صورت نگیرد، ممکن است جزو ترفند‌های سئو کلاه سیاه به شمار بیاید و باعث ضرر برای سایت شود.

 فرض کنید شما با وب سایت‌های دیگری همکاری می‌کنید تا در مقالات خود لینک‌های خروجی را به این سایت‌ها بدهید تا هم بازدید خودتان افزایش پیدا کند و هم کمکی به بازدهی بیشتر سایت‌های دیگری کرده باشید. ولی اگر این کار به صورت مکرر و دائمی انجام شود، حجم بسیار زیادی از لینک‌های طبقه‌بندی نشده در سایت به وجود می‌اید که دسته‌بندی و سازماندهی آن‌ها کار آسانی نخواهد بود. در نتیجه برای تبادل لینک با وب سایت‌های دیگر باید به طور کامل با اصول لینک دهی و حد و حدود آن آشنا باشید تا مشکلی برای وبسایت‌تان پیش نیاید.

سئو کلاه سیاه در شبکه ‌های اجتماعی

روش‌ های سئو کلاه سیاه در شبکه‌های اجتماعی شامل طیف گسترده‌ای از تکنیک‌های مختلف برای فریب کاربران می‌باشد. این تکنیک‌ها شامل کامنت‌های اسپم، دایرکت‌های انبوه، خرید فالوور فیک، نشر اخبار کذب و شایعه و مواردی از این قبیل است.

انواع سئو کلاه سیاه شبکه های اجتماعی
سئو کلاه سیاه در شبکه های اجتماعی

به طور کلی در این روش افراد سودجو تمام تلاش خود را می‌کنند تا کاربران شبکه‌های اجتماعی را فریب دهند و آن‌ها را به بهانه‌های مختلف به وب سایت هدف بکشانند. علاوه بر این که گوگل اینگونه سئو‌های کلاه سیاه در شبکه‌های اجتماعی را رصد می‌کند، الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی نیز معمولاً به سرعت جلوی فعالیت این گونه افراد را می‌گیرند.

حفظ سایت از سئو کلاه سیاه

در این مقاله سعی کردیم تا نمونه‌های شاخصی از روش ‌های سئو کلاه سیاه را به شما عزیزان معرفی کنیم. اگر می‌خواهید وب‌سایت خود را سئو کنید، حتماً در ابتدا با انواع روش‌های اصولی و استاندارد سئو آشنا شوید و در انتخاب افراد متخصص در این زمینه دقت زیادی به خرج دهید. با صرف زمان و به کارگیری سئو کلاه سفید، می‌توانید در کلمات کلیدی مد نظر خود رنک بسیار بالایی بگیرید.

در طول مسیر سئو سایت میتوانید با مشاوره سئو سایت صحیح و خطاهای سایت را کمتر کنید و در زمان کمتری بازخورد بهتری بگیرید.

برای رسیدن به جایگاه‌های بالا در گوگل باید صبور باشید و با استمرار در فعالیت‌ها، به اهداف خود دست پیدا کنید.

5/5 - (5 امتیاز)
0 دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید فروشگاه
ورود به سایت

هنوز حساب کاربری ندارید ؟

برای پیدا کردن محصولات خود شروع به تایپ نام آن کنید...