مراحل طراحی سایت

مراحل طراحی سایت با 6 گام اولیه

مراحل طراحی سایت

شامل مراحل مختلفی میشود که بی توجهی به هر کدام از بخش های مختلف ممکن است منجر به عدم موفقیت یا کاهش کارایی آن وب سایت گردد. در این مقاله قراره جهت افزایش کارایی شرکت های نرم افزاری ، مراحل طراحی سایت که شامل 6 مرحله اصلی می شود و نیاز است از سوی طراحان وب سایت پیاده سازی شود را به شما معرفی مینماییم. شرکت های طراحی سایت می توانند از این مراحل در جهت طراحی هرچه بهتر و افزایش کیفیت خدمات خود استفاده کنند.

1- تحقیق و پرس و جو

یکی از مهمترین مرحله طراحی سایت و اولین قدم میباشد، در این مرحله از طراحی سایت دقت اصلی ما باید روی جمع آوری اطلاعات در خصوص آن مطلب یا محصول قرار میگیرد.

2- شناسایی بازارکار و تعیین هدف اصلی سایت

این مرحله از کار توسط شرکت ها برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کسب و کار مشتری، شناسایی بازارکار و تعیین هدف اصلی سایتی میباشد که قرار است برای مشتری طراحی شود اگرچه راحت ترین کار این است که مراحل طراحی سایت را که مربوط به تحقیق و برنامه ریزی میباشد نادیده گرفته شود و مستقیما وارد مرحله طراحی سایت شویم اما باید بدانیم که 2 مرحله اول برای طراحی وب سایت متناسب با نیاز مشتری خیلی مهم و حیاتی میباشد.

سوالاتی که باید در این مرحله از مشتری در مورد طراحی وب سایت بپرسیم به شکل زیر میباشد:

  • شرکت، مغازه، سازمان یا کسب و کار شما چه کاری انجام میدهد؟
  • چه چیزی شرکت، مغازه، سازمان یا کسب و کار شما را از رقیبان شما متمایز میکند؟
  • رقیب های کسب و کار شما چه وب سایت هایی هستند؟
  • مشتریان شما را چه افرادی از جامعه تشکیل میدهند؟
  • هدف شما از طراحی سایت چیست؟
  • چه کسانی وارد سایت شما میشوند و بازدید میکنند؟
  • برای طراحی سایت خود چه بودجه ای در نظر گرفتید؟

طراحی سایت ایزی پی
نمونه کار طراحی سایت ایزی ی

3- طراحی

در این مرحله همانطور که از عنوان آن مشخص میباشد شما باید به طراحی و چیدمان وب سایت تان بپردازید، ساختار هدر یا بالای سایت، منو، فوتر یا پایین سایت و… را ایجاد کنید. این قالب اصولا با فتوشاپ طراحی میشود تا زیباتر و مشخص تر نمایش داده شود.

این مقاله هم جذابه:  +29 نمونه ایده فوتر حرفه‌ای برای سایت و فروشگاه اینترنتی

چالش اصلی در طراحی سایت حرفه ای ایجاد تناسب و هماهنگ با محتواست، برای طراحی هر صفحه میتوانید به این سوالات پاسخ دهید:

هدف اصلی ما از ایجاد این صفحه چیست؟

کاری که قرار است کاربر در این صفحه انجام دهد به طور واضح به کاربر نمایش داده میشود؟

نوع طراحی این صفحه چند کاربر را تشویق میکند که به خرید یا ارتباط با ادمین سایت برقرار کنند؟

در طراحی سایت شما باید رنگ بندی، نوع فونت، آیکن ها و …. را مشخص کنید تا طراح بتواند طرح مدنظرتون خود را پیاده سازی کند.

4- برنامه نویسی

در این مرحله طرح شما به صورت کدهای برنامه نویسی ترجمه میشوند تا قابل نمایش در تمام مرورگرها و پلتفرم ها قابل استفاده باشد در این مرحله بهتر است مشتری در جریان کدنویسی شدن بخش ها قرار گیرد.

5- برنامه ریزی

مرحله برنامه ریزی برای طراحی سایت نیز هم اهمیت خاص خود را دارد و باعث میشود سایت مان حرفه ای تر به نظر برسد، در این مرحله شما مسیر طراحی سایت را مشخص میکنید پیشنهاد میکنم در این مرحله زمان بیشتری صرف کنید لذا در نهایت باعث کاهش هزینه ها و از اتلاف وقت تان در آینده جلوگیری میکند.

البته برنامه ریزی نیز شامل یکسری بخش ها میباشد که در ادامه به برخی از این موارد خواهیم پرداخت:

الف) تهیه استراتژی

شما در ابتدای کار میبایست اقدام به تهیه یک استراتژی مشخص برای بهینه سازی و سئو سایت را طرح ریزی یا بررسی مجدد نمایید یعنی کلمات کلیدی خود را پیدا کنید، ارزش کلمات کلیدی را بررسی کنید، محتواهایی را که آماده کردید از نظر تناسب با اصول سئو بررسی کنید و در آخر هم میتوانید یک لیست از محتواهایی که لازم است برای عبارت های کلیدی که رقیبان شما در سایت ندارند پیدا کنید تا خلأ موجود را پر کنید.

این مقاله هم جذابه:  ساخت فروشگاه اینترنتی

ب) طراحی و ساخت نقشه سایت

در این مرحله شما باید مهمترین بخش ها و صفحات سایت را براساس اولویت های اصلی تان بسازید. اینکار باعث میشود تا طراحی سایت شما براساس مهمترین صفحات انجام شود، از استراتژی سئو که تعیین کردید میتوانید برای اولویت بندی صفحات سایت استفاده کنید.

ج) بررسی و توسعه محتوای سایت

آخرین بخش از مرحله برنامه ریزی هم شامل بررسی عمیق در محتوای سایت میباشد و البته لازمه آن این است که مشتری شما باید سایت داشته باشد و شما برنامه ریزی میکنید تا محتوای جدید در سایت قرار گیرد. البته پیشنهاد میشود برای تولید محتوا جدا از اینکه خودتان این کار را در دست دارید بهتره است به یک شخص یا شرکت هم این مسئولیت رو بسپارید تا محتوایی که تولید کردید را مورد بررسی قرار دهند.

د) راه اندازی

در این مرحله وقت آن رسیده که سایت خود را بارگزاری نمایید تا در نمایش عموم افراد قرار بگیرد. برای اینکه این مرحله بی نقص انجام شود بهتر است تمام نیازهای سخت افزاری(هاست، سرور و…) توسط شخصی که مهارت های لازم را دارد انجام شود تا در آینده با مشکل مواجه نشوید.

6- تعمیر و نگهداری سایت:

آخرین بخش هم میشود خدمات پشتیبانی و ارتقاع که اکثرا نادیده میگیرند در صورتیکه شما اگه بخواهید در دراز مدت فعالیت کنید و مشکلات سایت تان را برطرف کنید مشتری های بیشتری را جذب میکنید و باید مواردی را مانند بروزرسانی، پشتیبانگیری از محتوای سایت، تامین امنیت، بررسی ورود و خروج های وب سایت و حتی تعداد کلیک ها و ارتباط با پشتیبانی هاست یا میزبانی وب سایت هستند که همگی این موارد به نحوی جزو تعمیر و نگهداری سایت میباشد.

5/5 - (4 امتیاز)
0 دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید فروشگاه
ورود به سایت

هنوز حساب کاربری ندارید ؟

برای پیدا کردن محصولات خود شروع به تایپ نام آن کنید...